top of page
Search
  • ohadperry

מתכון בסיסי לכתיבה מנצחת (2021)

מאחורי כל כתיבה מנצחת מסתתר מתכון.

כל אדם שעוסק בכתיבה יעיד שזהו תהליך מתיש, מרגיז, הגורם לך לחשוב, לחקור, לזהות ולנסות להגיע בדיוק לטעם של הלקוח. אבל מה קורה כשלא מבינים את הבסיס לכתיבה או לא מסתייעים בסבתא מקצועית ללמוד טעמי המילה הנכונים? ובכן, קורה שבעיקר אנחנו מבזבזים זמן, לקוחות וכסף.

ממש כמו לעוגת החלומות, זאת שכולם ידברו עליה בשולחן השבת, גם לתוכן טוב יש מתכון, יש תהליך, יש חוקיות. אמנם לא יעצרו אתכם אם תתעלמו מאותם מצרכי יסוד אבל אז אל תופתעו שהתוכן לא תפח. לא צריך לדאוג, אציג בפניכם את חומרי הגלם לכתיבה, ויחדיו נבין טוב יותר מדוע יש תוכן טעים, ויש תוכן שמשאיר טעם של עוד...

1. שוקולד ומשפטים או גבינה עם ציטוטים?

קודם כל, ולפני הכול, אנחנו צריכים למצוא את המתכון שנרצה להכין, הנושא שאותו נרצה להציף. איך מוצאים? פשוט, עם השאלות הנכונות. הכתיבה נועדה לשרת אותנו ככלי התבטאותי, וכשאנחנו צריכים להגיש אותה למישהו אחר אנחנו צריכים לוודא שהיא קולעת לרצונות ולטווח הטעמים שלו. לפני כל כתיבה תשאלו את עצמכם את שלושת השאלות הללו: * מהו המסר המרכזי בתוכן? * למי הוא מיועד? * מה אני רוצה להשיג באמצעות התוכן שלי?

כדי להגיע לתשובות הנכונות, עלינו לחשוב דרך עיניי הלקוח -"נקודת הרעב" של מי שאמור לזלול את התוכן שלנו וכמובן לרצות לדבר איתנו ישר אחרי הביס הראשון * מי בא לאכול אצלכם? (קהל היעד שלכם) * מה מתחשק לו לאכול? (מהו הצורך / הבעיה) * כיצד תדאגו שהוא יצא מכם שבע ומאושר? (כיצד התוכן שלנו יענה לו על הצורך)

ככל שהתשובות יהיו מזוקקות יותר, ככה נוכל לארגן לעצמנו קו מנחה שיוביל אותנו לכל אורך הכתיבה. מומלץ לרשום את התשובות לשאלות הללו בראש דף הטיוטה.

2. פתחו את מזווה המילים שלכם

סמנו לעצמכם בנקודות כלליות את מה שחשוב לכם להדגיש בתוכן, בהמשך הם יהפכו להיות כותרות המשנה שלכם. חשוב לעשור מחקר מקדים הכולל מעבר על כתבות דומות, מחקרים, ציטוטים והוכחות ממגוון מקורות חוץ כדי להעשיר את התוכן שלנו ולחזק את הטענות העולות ממה שכתבנו. זכרו – מומחיות מובילה לתחושת ביטחון.

3. בואו נערבל לנו קצת תוכן!

אחרי שיש לנו את כל חומרי הגלם, זה הזמן לבשל. קודם כל צריך לדעת שיש מבנה מסודר שחשוב לעבוד אתו: * הכותרת – אם היא לא תמשוך את העין ייתכן שלא ירצו לטעום בכלל את מה שיצא, וחבל. מומלץ לשמור את הכותרת לסוף הכתיבה, וכמובן שתהיה מספיק זמינה לעין. * פסקת הפתיחה – זהו בעצם התפריט שלכם, פסקה קצרה שמסבירהמהו התוכן שיוצג לפנינו, מה מגרה בו, והאם זה בדיוק מה שהלקוח שלנו רוצה לאכול עכשיו (כן, זה כן.) * כותרות משנה וגוף התוכן – רגעי הביס. חשוב שהכתיבה תזרום חלק בגרון ותהיה עשירה בטעמים וארומות אחרת לא ייקחו ממנה ביס נוסף. מומלץ מאוד "לקשט" את המאמר בסיפורים אישיים, אנלוגיות וקטעי היסטוריה הקשורים לנושא ולאזן בין ציפוי התוכן לבין המסר העיקרי בו, כך תוכלו להחזיק את הקורא קרוב ועירני ולא כבד ועצבני. * פסקה מסכמת –נפילת התובנה והמסר שלנו וסיכום הפתרון לסף הרעב של הקורא. אם הלקוח שלכם הגיע עד לפסקה זו, פנקו אותו בתובנה, בטעם של עוד, משהו שיוכל לקחת אתו הביתה. * הנעה לפעולה – רגע המחמאות, או התלונות. – מה תרצו שהקורא יעניק לכם בתמורה לתוכן הנפלא שהאכלתם אותו? האם תרצו שיגיב לכם? שישתף אחרים? או אולי יבקש מכם להכין לו עוגה דומה לבת שלו? אם הטקסט מספיק טוב והקורא מספיק שבע, הוא יהיה מוכן לעזור לכם בחפץ לב.

4. פסקאות ב–180 מעלות

זה הרגע הכי קריטי, לאפות את התוכן ולהניח אותו בצד שיתקרר, להוריד את כובע הכותב ולחבוש את כובע המבקר, עורך התוכן, זה שתפקידו לסנן, לערוך ולזקק את כל החוויה לתוכן אחד מושלם.

זה לא קל בהתחלה, אבל בסופו של דבר נורא קשה להעמיס חלומות ותקוות של קונדיטוריה שלמה בעוגה אחת, לכן צמצמו כמה שאפשר, מרכזו רעיונות והדגישו טעמים כמה שיותר. תבדקו האם התוכן משרת את המסר שרצינו להעביר, האם הקורא ישבע מהתוכן וירוץ לספר לחברים.

5. מאחורי כל מנה מצליחה יש צלחת

ועכשיו לצלחות, או יותר נכון מה לא לעשות כשאתם כותבים תוכן: קודם כל – תנו כבוד למי שקורא, הוא מקדיש עבורכם את המשאב הכי יקר שלו – זמן. אל תיקחו בחשבון שהלקוח חסר אינטליגנציה כי תוכן רע לא יורד טוב בגרון. תכניסו כמה שיותר ערך בכל ביס אבל בסופו של דבר תשאירו אותו פשוט ושקוף כדי שבסופו של יום, תוכן טוב הוא נצחי וניתן לשיתוף, ורצוי שהשם שלכם יהיה עליו.


אהבתם? עשיתי לכם חשק לעוד? פתחו את המקרר, קחו משהו לאכול ובואו נדבר על מילים וטעמים.




3 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page